Medlemskap

När du går med i S:t Drottens scoutkår registreras du i scouternas medlemsregister Scoutnet. Du får en faktura på terminsavgiften, är försäkrad på mötena och får scouternas tidning.

Medlemsavgift

I medlemsavgiften ingår det mesta av den verksamhet vi genomför. För vissa större aktiviteter som hajker och läger tillkommer en extra avgift om man vill följa med.

Faktura skickas ut centralt en gång per termin.

• Medlemsavgiften är 350 kronor per termin för barn som är mellan 8-18 år.
  • Barn under 8 år som deltar i Familjescouting betalar 55 kronor per termin och barn.
  • Stödmedlemmar (gäller även föräldrar till barn som deltar i Familjescouterna) och Rover scouter betalar 120 kronor per termin.
  • Aktiva ledare och styrelseledamöter betalar 25 kronor per termin.

När du blir medlem i S:t Drotten blir du även medlem i Nord Östra Götalands Scoutdistrikt och i riksorganisationen Scouterna. Alla scouternas medlemmar är även anslutna till någon av världsscoutorganisationerna, WOSM och WAGGGS. Medlemsavgiften till distriktet och till Scouterna ingår i terminsavgiften.

Försäkring

Kåren och alla våra medlemmar är försäkrade genom Willis Towers Watson och Svedea Specialförsäkring. När du har betalat terminsavgiften är du medlem i S:t Drottens scoutkår och försäkrad under all scoutverksamhet såsom möten, hajker och läger. För att få mer information om medlemsförsäkringen, hämta hem informationsbroschyr eller göra en skadeanmälan kan du gå in på Scoutservice webbplats.

Tidningen scout

I medlemsavgiften ingår även tidningen Scout som kommer ut med tre nummer per år och skickas till alla som är medlem i Scouterna. Den finns även som webbtidning som du hittar här: Tidningen scout

Avsluta medlemskap

För att slippa betala medlemsavgiften måste du avsluta ditt medlemskap innan fakturan för terminen skickas ut. Detta kan du göra genom att mejla din avdelningsledare i början av terminen eller fylla i formuläret under fliken  Avsluta ditt medlemskap.