Information kring Scouternas personuppgiftshantering under GDPR

Vi är måna om att du ska känna dig trygg i dina kontakter med oss. Därför vill vi berätta om vår hantering av personuppgifter och om den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som gäller i hela EU från och med den 25 maj 2018.

Scouterna (802006-2942) är tillsammans med din lokala scoutkår gemensamt personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till oss.

De personuppgifter vi samlar in och behandlar är framför allt sådana som du själv uppger till oss (som personnummer, namn, adress, e-postadress, telefonnummer) när du ansöker om medlemskap.

Vi behöver dessa uppgifter för att hantera din medlemsansökan och administrera ditt medlemskap hos oss. Dessutom skickar vi dig medlemstidning, nyhetsbrev, erbjudandet från scoutshopen, erbjudanden om deltaganden i olika aktiviteter som t.ex. läger, kurser och arrangemang.
Dina uppgifter behöver behandlas av oss för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter gentemot dig som medlem.

Vi delar inte dina personuppgifter med andra, utom när vi har ett avtal med en tredje part. Det kan vara företag som förmedlar betalningar, trycker och skickar vår medlemstidning, beviljar bidrag till oss, eller på annat sätt är viktiga för vår verksamhet.

Du har rätt att begära tillgång till, rättelse eller under vissa förutsättningar radering av personuppgifter eller begränsning av behandling som rör dig. Tänk då på att det kan innebära att vi inte kan fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som medlem. Du har vidare rätt att invända mot behandlingen. Som medlem med en registrerad e-postadress, kan du skapa en inloggning och logga in i medlemssystemet Scoutnet och kontrollera att vi har rätt uppgifter om dig. Då kan du också korrigera dina uppgifter om någonting ändrats, t.ex. om byter adress m.m.

Om du har frågor om vår behandling av personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på scoutnet@scouterna.se

Utöver detta kan din lokala scoutkår behöva behandla dina personuppgifter för andra ändamål som i så fall specificeras här nedan.

Kårspecifik information kring personuppgiftshantering

 

S:t Drottens Scoutkår använder Scouternas centrala Medlemsregister (Scoutnet) för behandling av Personuppgifter.

Närvaroregistrering
S:t Drottens Scoutkår lagrar närvaro för veckomöten, hajker och läger. Personuppgifter som lagras är bland annat:
● För och efternamn
● Födelsedatum och kön.
● Datum och tid för mötet.
Uppgifterna skickas på begäran till tredje part, Söderköpings kommun, för ansökan om bidrag. Uppgifterna sparas enligt regelverket för kommunens bidrag.

Anmälningsinformation för arrangemang
S:t Drottens Scoutkår lagrar medlemmars anmälningar till:
● Hajker, övernattningar och läger
● Distriktsarrangemang
● Scoutrelaterade arrangemang som görs i egen regi eller i samarbete med andra kårer
Vid dessa aktiviteter lagrar vi arrangemangsspecifik information såsom deltagande-tid, för- och efternamn, anhörigs kontaktuppgifter och eventuella allergier/specialkost som anges vid anmälan. Uppgifterna raderas eller anonymiseras efter att arrangemanget är slut och utvärderat.

Bildgalleri
S:t Drottens Scoutkår publicerar bilder från verksamheten på sitt Instagramkonto, och ibland på denna hemsida.

Genom att skicka in intresseanmälan till oss godkänner ni vår personuppgiftshantering.